Αναζήτηση
Χάρτης
Επιλογή χρώματος
Προσβασιμότητα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΙ ΕΛΙΖΑΣ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ / ΑΘΗΝΑ

Μνήμες λουσμένες στο όνειρο

Το Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή φιλοξενεί την έκθεση "Μνήμες λουσμένες στο όνειρο" από την Τρίτη 8 Αυγούστου έως την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2023.

Το Μουσείο αφιερώνει την έκθεσή του στον πρωταρχικό ρόλο του πολλαπλού στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη. Για αυτόν τον σκοπό, συγκεντρώθηκαν περίπου ενενήντα λιθογραφίες, γκραβούρες και κεραμικά από τη Συλλογή του Ιδρύματος, που φέρουν τις υπογραφές οκτώ κορυφαίων καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα: Aristide Maillol (1861-1944), Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Henri Matisse (1869-1954), Fernand Léger (1881-1955), Pablo Picasso (1881-1973), Georges Braque (1882-1954), Joan Miró (1893-1983) και Balthus (1908-2001).

Η συγκεντρωτική παρουσίαση αυτών των έργων μας δίνει την ευκαιρία να ξαναδιαβάσουμε την ιστορία τους μέσα από δυο προοπτικές. Πρώτον, εξετάζοντάς τα ως ένα σύνολο από «μνήμες λουσμένες στο όνειρο», κατά την τόσο λυρική περιγραφή του Γουατεμαλέζου συγγραφέα Miguel Ángel Asturias. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να αναλύσουμε λεπτομερώς τα πλεονεκτήματα που προσέφεραν στους καλλιτέχνες οι διάφορες τεχνικές του πολλαπλού: να προσεγγίζουν διαφορετικές μεθόδους δημιουργίας και να αναπτύσσουν έναν διαφορετικό τρόπο θεώρησης του έργου τέχνης· να αφήνουν τη μοναξιά του ατελιέ τους και να απολαμβάνουν, έστω πρόσκαιρα, τη χαρά της συνεργασίας· να διαδίδουν το έργο τους ευρύτερα και γρηγορότερα· να βάζουν τα έργα τους να συνυπάρχουν με γραπτά κείμενα πεζογράφων ή ποιητών. Εξερευνώντας έτσι τον κόσμο της χαρακτικής και της κεραμικής, έχουμε την ευκαιρία να αναφερθούμε επίσης στον ρόλο-κλειδί πολλών συνεργατών που συμμετείχαν στην επεξεργασία των έργων. Ανάμεσά τους ο Ambroise Vollard, ο Aimé, η Marguerite και ο Adrien Maeght, ο Tériade, ο Fernand Mourlot και η Suzanne Ramié. Στη συνέχεια, σκύβοντας πάνω από το κάθε έργο χωριστά, ακολουθούμε τη διαδρομή της δημιουργίας του, δίνοντας συγχρόνως έμφαση στην πρωτοτυπία του σε σχέση με την υπόλοιπη παραγωγή κάθε καλλιτέχνη. Το άθροισμα αυτών των μικρών ιστοριών συμβάλλει σε μια εντελώς νέα προσέγγιση της Ιστορίας της τέχνης, με κεφαλαίο Ι.
Οι επισκέπτες της έκθεσης θα μπορέσουν να ανακαλύψουν, μεταξύ άλλων, ολόκληρα τα λευκώματα Οι μαιτρ του σχεδίου - Aristide Maillol, Δώδεκα λιθογραφίες του Lautrec, Τσίρκο του Léger, Η Θεογονία του Ησίοδου, εικονογραφημένη (στα ελληνικά) από τον Braque, Ανεμοδαρμένα ύψη της Emily Brontë, έτσι όπως τα φαντάστηκε ο Balthus. Όσο για τους Matisse, Picasso και Miró, αποδεικνύουν για μια ακόμη φορά τον αποφασιστικό ρόλο που έπαιξαν στην ανάπτυξη της χαρακτικής και της κεραμικής κατά τον 20ο αιώνα.

Aristide Maillol, Οι δύο αδελφές, η μία πρόσωπο, η άλλη πλάτη Λιθογραφία σε υφαντό χαρτί Marais, ενσωματωμένη στο λεύκωμα Les maîtres du dessin - Maillol, 945/1000, Παρίσι, 1948 Συλλογή Ιδ. Β.& E. Γουλανδρή, Photo credits © Χριστόφορος Δουλγέρης

Georges Braque, Σελίδα από το λεύκωμα «Θεογονία» 1932-1955 Οξυγραφία σε χαρτί Auvergne Συλλογή Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023, Photo credits © Χριστόφορος Δουλγέρης

Henri de Toulouse-Lautrec, Ο αναβάτης 1899 Λιθογραφία σε χαρτί Vélin Εκτ. Mourlot Frères, Παρίσι, και André Thiry, Βρετάνη, έκδοση Librairie Gründ, Παρίσι, 1948 Συλλογή Ιδ. Β. & Ε. Γουλανδρή, Photo credits © Χριστόφορος Δουλγέρης

Pablo Picasso, Γοτθική κανάτα με φύλλα 1952 Ζωγραφισμένος και χαραγμένος λευκός πηλός, επισμαλτωμένος εσωτερικά, 89/100 Συλλογή Ιδ. Β. & Ε.Γουλανδρή © Succession Picasso, 2023 Photo credits © Χριστόφορος Δουλγέρης

Fernand Léger, Σελίδα από το λεύκωμα «Τσίρκο» 1950 Λιθογραφία σε χαρτί Arches, 36/280, Συλλογή Ιδ. Β. & Ε. Γουλανδρή © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023, Photo credits © Χριστόφορος Δουλγέρης

Σχετικά Events

ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΟΛΑ